تور دبی-شناخت تاریخچه دبی-Dubai History


تور دبی-شناخت تاریخچه دبی


دانستن پیشینه تاریخی این شهر مانند شرکت در تور دبی می تواند خاطره انگیز باشد. خیلی جالب است که بدانید اصل نام دبی از دو حرف "د" و "با" شکل گرفته است و نام نوعی ملخ کوچک است که هنوز بال درنیاورده است .


زیستگاه این نوع ملخ در زمانهای دور در این منطقه بوده است ، و این علتی بوده است که به این منطقه دُبا بگویند که به مرور کلمه دُبا به کلمه دبی تغییر یافته است .


تا سال ۱۸۳۳ میلادی شهر دبا یا دبی دهکده ای از توابع شیخ نشین ابوظبی بوده است، در سال ۱۸۳۳ میلادی شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به اتفاق  ۸۰۰ نفر از اقوام و وابستگان و همراهان خود، از امارت ابوظبی به این دهکده کوچک رخت مهاجرت می پوشند و از آن تاریخ دوران حکمرانی قبیله آل مکتوم، و ایجاد و تاسیس امارت دبی شکل می گیرد .


پیش از این تاریخ ، دبی یک روستای کوچک بیش نبود وهیچ امتیازی از سایر روستاهای اطراف خود نداشته بود. نسبت و پیشینه قبیله آل مکتوم به قبیله آل بوفلاسه یکی از شاخه های فرعی قبائل بزرگ بنی یاس می‌رسد. واصل نام این قبیله از نام فلاسة خواهر فلاح بن هلال الیاسی جد آل نهیان یکی از حکام امارت ابوظبی گرفته شده‌است.


تاریخ نگران چنین آورده اند که فلاسة به ازدواج پسر عموی خود راشد بن عامر بن هلال الیاسی تن در می دهد ، و ماحصل این ازدواج چند پسر میباشد که به الرواشد مشهوریت پیدا می کنند .


فلاسة آل نهیان شخصیت برجسته ای بین عشیره خود محسوب می شده است  و از نفوذ بسیار برخوردار بود، فرزندانش نام آل بوفلاسه برخود می‌گیرند . و به قبیله آل بوفلاسه شهرت پیدا می کنند .


 قبیله بنی یاس متشکل از چند قبیله بزرگ بوده است که به نام حلف بنی یاس مشهور شده بود. که بسیار از آنان از  نوادگان و عموزادگان بودند، که جد مستقیم آل نهیان و آل مکتوم به حساب می آمد .


قبیلهٔ بنی یاس سالهای سال نفوذ خاصی در منطقه داشته اند ، بخاطر همین قدرت و نفوذ در قیام اتحاد دولت امارات متحده عربی نقش خاصی را اجرا کرده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.