برج چرخان داوینچی دبی-برج چرخان دبی

برج چرخان داوینچی دبی

قبلا هم گفته ایم که دبی چند دهه ای است که سعی می کند سازه های عجیب و غریبی که در کمتر جایی پیدا می شود را در خودش بوجود بیاورد و به نمایش بگذارد . از همین رو است که تور دبی از تمام جهان طرفداران پروپا قرصی دارد که به این شهر مسافرت می کنند :



برج چرخان داوینچی دبی-برج چرخان دبی


 شرکت Dynamic Architecture برجهایی دوار و پویایی در سرتاسر دنیا طراحی کرده که اولین پروژه این شرکت در دبی ساخته می شود. این برج پویا توسط معماری بنام دیوید فیشر طراحی شده است.


آسمانخراش ۳۱۳ متری ۶۸ طبقه خواهد داشت که دارای ۱۲ مدول طراحی مختلف است. این برج دارای یک هتل ۶ ستاره، دفاتر اداری، آپارتمانهایی با مساحتهای مختلف می باشد، بعلاوه پنج ویلا که در بالای برج طراحی شده اند، هر ویلا قابلیت داشتن پارکینگ ماشین در همان طبقه را نیز خواهد داشت که توسط آسانسورهای مخصوصی امکان انتقال را پیدا می کنند. سقف PentHouse همچنین امکاناتی از قبیل استخر شنا، حیاطی سبز و فضایی برای مجالس عربی را دارا خواهد بود.


هر طبقه بصورت انفرادی قادر است به آهستگی چرخش ۳۶۰ درجه حول مرکز خود در هر لحظه داشته باشد، سرعت چرخش میتواند به ۶ متر بر دقیقه هم برسد بصورتیکه این حرکت در داخل بدون نگاه کردن به بیرون قابل احساس نیست.


به طور متوسط، چرخش هر طبقه ۷ روز به طول می انجامد و در این مدت می‌توان دیدی کامل به سراسر شهر دبی داشت.چرخش برج این امکان را فراهم میسازد که فرضاً برای صرف نهار شما منظرهای متفاوتی از جمله جزیره نخل را در دید خود داشته باشید.


این چرخش میتواند طبق فرمان اهالی ساکن در یک طبقه باشد. برای هماهنگی حرکت طبقات میتوان از یک ضرب آهنگ کلی برای چرخش هر طبقه استفاده کرد.


پویا انرژی خود را از توربینهای بادی که در بین طبقاتش قرار گرفته اند تامین می کند، از طرفی با قرارگیری سلولهای خورشیدی در بالای برج انرژی خورشیدی نیز به نیروهای بادی اضافه میشود.


مجموع بهای این انرژیها در یکسال بطور تقریبی ارزشی معادل ۷ میلیون دلار است. هر توربین قادر است نیروی الکتریسیته ای معادل ۰٫۳ مگاوات تولید کند. (هر توربین بادی معمولی و عمودی نیروی تقریبی ۱-۱٫۵ مگاوات تولید میکند.)


طبق مطالعات دبی سالیانه ۴،۰۰۰ ساعت باد دارد، با جمع کردن نیروهای هر توربین در نهایت به ۱،۲۰۰،۰۰۰ کیلووات ساعت انرژی خواهیم رسید.


متوسط مصرف سالیانه یک خانواده در دبی در حدود ۲۴،۰۰۰ کیلووات ساعت تخمین زده میشود. بدین ترتیب هر توربین میتواند انرژی ۵۰ خانوار را تامین کند.


در طراحی برج DynamicArchitecture در دبی ۲۰۰ آپارتمان مسکونی مفروض بوده که با این حساب چهار توربین برای تامین احتیاجات الکتریکی کفایت میکند.


طبق همین روال در نهایت ممکن است انرژی تولیدی توربینها از انرژی مصرفی برج بیشتر شود که در طراحی فرض گرفته شده که این انرژیها به مصرف همجواریهای برج نیز برسد. طراحی مدرن ساختمان به گونه ای است که برای از بین بردن آلودگیهای صوتی از فیبر کربن استفاده شده است.


طراحی برج چرخان دبی مانند برجهایی از این قبیل بر اساس هسته بتنی مرکزی و کنسولهای طبقات است، در هسته مرکزی ارتباطیهای عمودی و تاسیساتی قرار دارد که استوانه ای بتنی آنها را در برگرفته، هر طبقه بصورت مجزا از قطعاتی مانند برشهای کیک تشکیل شده که این قطعات کاملاً پیش ساخته هستند، نصب این قطعات بدین صورت است که با قرارگیری یک جرثقیل در بالای استوانه و دو ریل عمودی در ارتفاع برج، قطعات تک تک بر روی ریلها بالا رفته و با چرخش جای قطعه بعدی را باز میکند.


سازنده برج ادعا کرده که تنها با ۹۰ نفر نیروی انسانی میتوان این برج را ساخت، در صورتیکه پروژه هایی از این قبیل حداقل احتیاج به ۲،۰۰۰ نیروی کار در یک زمان دارند.


ساخت هر طبقه با این سیستم پیش ساخته سه روز زمان کاری احتیاج دارد در صورتیکه در پروژه های معمول دبی ساخت یک طبقه حداقل سه هفته زمان میبرد.


زمان ساخت اولین برج پویا هنوز منتشر نشده است اما گفته شده اولین ساختمان در دبی خواهد بود. قطعات پیش ساخته برج براحتی در جبل علی (واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی دبی) تولید و نصب خواهند شد.


در نهایت ۱۱ شهر بزرگ دیگر شاهد چنین پروژه هایی خواهند بود که شهرهای معروفی مانند: مسکو، میلان، نیویورک و توکیو در این لیست هستند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.